torsdag 7. januar 2010

Passion for books

Bøker er en velsignelse for meg. Å kunne sette seg ned en kald kveld med en god bok og en kopp kaffe er noe av det beste jeg kan tenke meg. Gode krimbøker som seriene til Dan Brown, Stieg Larsson eller Liza Marklund og andre kriminal forfattere, har tatt mye av min tid de siste årene. Det går som regel i krimsjangeren, men har også fått med meg Harry Potter bøkene til J.K. Rowling opp gjennom årene. Og som så mange andre jenter på min alder, har jeg også lest Twilight serien til Stephanie Myer og blitt helt forelsket. Med andre ord har jeg også en sans for litt Fantasy.

Det gode med bøker er at du kan komme deg litt ”vekk” fra hverdagen og sette deg inn i en annen karakter. En liten ”ferie” inn i noen andres tanker og meninger. Jeg vet at det finnes en del som sliter med dette, men det finnes flere milliarder bøker her i verden, det gjelder bare å finne en bok man har sansen for og holde seg til den sjangeren.

En del forfattere har en fantastisk måte å skildre på, noe som gjør alt lettere og mer ”levende” å sette seg inn i dem. Det er dette jeg liker best i Twilight bøkene. Stephenie Myer er god til å skildre alt fra omgivelser til følelser. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har grått, ledd eller bare følt meg glad gjennom disse bøkene.

De fleste bestselgerne kommer jo som regel på film, men filmene kan ikke måle seg med bøkene. Ønsker du en god opplevelse, sett deg ned med en god bok og nyt den fullt ut. Ingenting slår en god bok.

Kilder: wehearti

4 kommentarer:

  1. Kan ikke bli mer enig! Det er ingenting som er så godt som å slappe av med en god bok .. :)

    Fint at du henviser til kilder der du har funnet bildet! Husk bare, at på slike sider så er det fotografen det skal bli henvist til og ikke nettsida! :)

    SvarSlett
  2. Liker veldig godt måten du skriver på, og presenterer oss for bøker.
    Både måten du skriver på og skildringene av følelsene og opplevelsene man får ved å lese inspirerer andre( i allefall meg) til å lese mer!

    Ellers syns jeg bloggen din er veldig fin og bra laget! : )

    SvarSlett
  3. Jeg har alltid slitt med å motivasjonen til å starte på en bok. Sidene vi må lese i lekse har liksom vært nok for meg...Tross mine meninger synes jeg du skriver veldig bra, og teksten gjør meg lysten til å fylle ledige stunder med en god bok!;)

    SvarSlett
  4. Veldig bra skrevet ida! Du skriver på en oversiktlig og fin måte. Jeg kjenner meg igjen i det at det er en fin måte å komme seg litt ”vekk” fra hverdagens stress, og drømme seg inn i en annen verden. Jeg får lyst til å lese mer! ;)

    SvarSlett